tirsdag 30. april 2013

Det var en gang..

For snart 1 år siden laget eg dette innlegget om historien bak sommerhuset vårt,
men så vart det aldri publisert. Dette har vært vårt største restaureringsprosjekt,
og det tok oss 5 år fra vi starta til vi var ferdige. Et prosjekt som
vi har brukt ledig fritid og deler av ferier til, der alt av materiell
har måtte fraktes i båt og deretter på traktor opp bakkene.
På slutten av 90-tallet overtok eg huset som mine foreldre brukte som
hytte/fritidseiendom i min barndom. Huset tilhørte et lite småbruk
som min bestefar kjøpte i 30 årene av 2 eldre damer.
En idyllisk plass ute i en fjord uten veiforbindelse, og med
båt som fremkomstmiddel.
Min far er født i 1943, og dette var heimen hans fram til 1950.
Då flytte han og foreldra til bygda og fastlandet, og dette vart
fra da av nytta som en fritidseiendom. Småbruket vart redusert
til kun å ha noen sauer til eget bruk. I vinterhalvåret når sauene
måtte være inne, var det uansett vær og vind nødvendig å ta
den halvtimes båtturen utom hit for å mate dyra.

På midten av 80-tallet gav min far seg med sauer, og med nye og meir interessante
 prosjekter helt i fjæresteinane, resulterte dette i at huset ikkje lenger vart brukt og ivaretatt.

Så slik såg det ut da eg fikk overta....

Stort forfall og i utg.pkt ingeting å ha.
Men så var det desse gamle tømmerveggene.. Hadde så lyst å ta vare på
den eldste delen av huset, som var en over 100 år gammel tømmerstove.
I tillegg var skifertaket helt tett og fint.

Så da var det berre å sette i gang å rive.....


Her ser dere litt av tømmerveggene kommer fram.

Vel, som dere ser - dette var ikkje mykje tess...
Men vi var i gang!

..og fortsettelse kommer :)

ØNSKER ALLE EN FLOTT 1. MAI
..kom mai du skjønne milde :)


10 kommentarer:

MindeCaroline sa...

En perle av et sommersted? Ser ut som en koselig plass.
God 1 mai til dere!

Unknown sa...

Så spennende, dette gleder jeg meg til å følge med på.

Klem fra Kari

Sonja frå Sunnfjord sa...

Ser ut til at der var mykje godt arbeid i vente, ja;) Kanskje eg kan ta hytta i nærmare augesyn, når ein gong båten vår kjem på sjøen igjen...

Frøken Loppe sa...

Så spennande!! For eit herleg prosjekt!!! Men tid tar det ja, det veit eg alt om!!!! ;0)
Gledar meg til å følge vidare!!

Fin 1. Mai til deg!

Klem

Anonym sa...

Sånn ein nydelig plass og dette var noko med sjel i,gleder meg til å sjå meir bilder og følger spent med:)
Ting tar tid når det gjelder slikt men når resultatet blir bra så er det flott:)

Ønsker deg ein fine mai dag❤
Klem fra Lillian

Lite hi sa...

Åh, for en nydelig plass! :) Gleder meg til fortsettelsen - og syns det er så godt å se at dere ville ta vare på norsk kulturarv! Det er det ikke mange som gjør, i motsetning til i svenskene river vi de fleste gamle hus!

Artig at faren din har bodd der ute da han var liten.

Ha en fin kveld.
Klem fra Lite hi

kristin sa...

For en herlig plass med herlig historie :)) gleder med stort til å se mere bilder!

Klem Kristin

Anne sa...

For en fin plass og herlig historie.
Lykke til videre!
Koselig at du ble med på giveaway hos meg !
God helg .
Klem fra Anne

Anne sa...

For en fin plass og herlig historie.
Lykke til videre!
Koselig at du ble med på giveaway hos meg !
God helg .
Klem fra Anne

Aflekt Home sa...

Oi så spennende! Her må jeg bli følger å få med meg fortsettelsen! :) Hvor er dette?

Klem fra Anneli :)